EXERCICIS


Departament d'educació visual i plàstica.  Curs 11-12

ESO

EXERCICIS  RELACIONATS AMB EL TEMARI DEL CURS 


DIBUIX TÈCNIC        

1- Paral·lelisme. Traçat de rectes paral·leles en diferents direccions amb escaire i cartabó.
2- Paral·lelisme. Dividir la làmina en dos, i dibuixar el mateix  paisatge en les dues parts. Omplir un amb una trama de línies paral·leles verticals i l’altra amb una trama de línies paral·leles  horitzontals.
3- Traçat de bisectrius, mediatrius, perpendiculars i paral·leles .
4- Segments. Realitzar operacions gràfiques amb segments.
5 - Angles. Realitzar operacions gràfiques amb angles.
7- El cercle i la circumferència. Realitzar  una sanefa amb motius corbs,  i  fer una composició que diferenciï el cercle i la circumferència, usant el compàs per fer els exercicis.
6- Composició amb línies: Fer un exercici artístic dividint la làmina amb vuit línies rectes creuades i acolorir amb temperes els espais resultants.







1- Construcció de quadrilàters segons les dades donades – quadrat, rectangle, rombe, romboide, trapezi i trapezoide -.
2- Divisió interna del quadrat i del triangle equilàter.
3- Creixement de la forma quadrada.
4- Divisió de la circumferència en parts iguals (2/4/8 – 3/6/9) i construcció dels polígons regulars inscrits I - quadrat, i octògon, triangle equilàter, hexàgon i enneàgon (mètode particular)-.
5- Divisió de la circumferència en parts iguals (5/10–  7/14) i construcció dels polígons regulars inscrits II – heptàgon i pentàgon, decàgon i  un de catorze costats (mètode particular) -.
6- Construcció d’una estrella enneagonal (9 puntes) inscrita en una circumferència, dividida regularment i artística, i pintada.


EL PUNT, LA LÍNIA I LA TEXTURA

7- El punt. Dibuix lliure definit només per puts de diferent gruix, mida, i alineació.
8- La línia. Representació d’una tempesta amb línies de diferent gruix, llargada, separació , i direcció.
9- La textura. Realització de diverses textures gràfiques  de menys  a més denses dins de uns quadrats de 3 x 3 cm que  formen tres columnes i cinc fileres.
10- Interpretar  un dibuix  de Van Gogh amb textures  gràfiques.
11- La textura. Fregat. Realització de diverses textures fregant de menys  a més denses dins de uns quadrats presents en una fotocòpia donada.
12- La textura. Fregat. Interpretar  un altre dibuix  de Van Gogh emprant aquesta tècnica.






LA TEXTURA, EL COLLAGE, LA LLUM I L'OMBRA, EL COLOR

1- Textures: collage. Fes  el gall a la làmina  amb la tècnica del collage.
2- Textures: estampació. Dibuixa el paisatge a la làmina i  pinta'l amb temperes amb la tècnica de la estampació.
3- Encaix: Dibuixa els ocells  a  la làmina i  acoloreix-los amb llapis de color.
4- Encaix: Dibuixa els ocells  a  la làmina i  acoloreix-los amb llapis de color.
5- Llum i ombra:  copia les ombres de la fotografia de  part superior. *
6- Llum i ombra: imagina com serien les ombres sobre aquest fruiter si la llum es projecta des d’un focus  situat on t’indica el text a cada un.**
7- Llum i ombra: copia quatre dels sis models donats, fent especial atenció a l'incidència de la llum. 
8- Llum i ombra: reprodueix el paisatge donat fent especial atenció a la direcció i gradació del es ombres.
9- Color: el cercle cromàtic. Fes els cercles  de 9 i 5 cm de radi -12 divisions- en una làmina.  Acoloreix-ho amb temperes.
10-Color: to, lluminositat i saturació. Agafant el blau cian com a primari, i en 3 rectangles de 8cm per 21cm, mostra com deriva en el tó en 10 passes cap a els secundaris,  cap a la lluminositat i la foscor, i del tó saturat a la seva desaparició cap  un tó neutre.
11-Color: dibuixa aquesta casa dues vegades a la làmina –pots calcar les línies principals  si vols-   i acoloreix-les una  en tons freds i l’altra en tons càlids.
12-Color: tenint en compte el que has après a les làmines  10 i 11, retalla 18 bocins de diferents tons de revistes i reprodueix ordenament el 18 cercles iguals i ben distribuïts a la làmina els colors retallats el més idèntic possible.
13- Color: ús simbòlic. Aconsegueix donar sobre aquest dos dibuixos de la fotocòpia las sensacions que et demanen aplicant el que hem explicat sobre el color. 

**  Pots fer l’exercici a la fotocopia.


* Aquest programa es orientatiu i pot tenir, ampliacions, afegits i o canvis,  al llarg de l'any.



ALTRES  EXERCICIS




EL COLOR,  mescles additives i sostractives

Fes el mateix cercle cromàtic barrejant tu els colors.